Za nami pierwszy dzień przesłuchań The first day of auditions is behind us

2022-10-08 21:40
08-10-2022-1-6341d2299ba3a.jpg - Za nami pierwszy dzień przesłuchań
„Wyrazicielka nastrojów odczuwanych na sali”

Tak Aulę Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza określił Piotr Mika na łamach Gazety Konkursu Wieniawskiego. Wczoraj odbył się tam koncert inauguracyjny, podczas którego wystąpiła Veriko Tchumburidze, zwyciężczyni 15. edycji Konkursu.

„Po pięciu latach skrzypaczka wróciła do Poznania w świetnej formie i jeszcze większym skupieniu. To prawdziwa osobowość i punkt muzycznego odniesienia. Na jej występ odczuwało się największy apetyt i szybko okazało się, że będzie zaspokojony. Wielowymiarowość dźwięków, którą wydobywała z XVIII-wiecznego instrumentu Guadagniniego, robiła fenomenalne wrażenie, a zachowanie na estradzie, naturalnie wpasowujące się w Koncert skrzypcowy Dvořáka – pozy, ruchy i stuknięcia obcasami – dopełniały obrazu jej wytrawnej interpretacji i zrozumienia sytuacji koncertowe” – pisał Mika. Skrzypaczce towarzyszyła Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie pod dyrekcją Andrzeja Boreyki.

Na bis Veriko Tchumburidze solowo wykonała kompozycję Requiem for Ukraine Igora Lobody. „Proste, surowe dźwięki i oszczędność formy, a do tego obrazowanie jęków, wołania i rytmu bicia serca były zdecydowanie najmocniejszym akcentem wieczoru” – uznał redaktor Gazety Konkursu Wieniawskiego.

Requiem for Ukraine to nie jedyny ukraiński akcept podczas koncertu inauguracyjnego. Zanim na estradzie wystąpiła Veriko Tchumburidze, orkiestra zagrała utwór Nova autorstwa, pochodzącej z Ukrainy, Viktorii Polevej. Kompozytorka zasiadła na publiczności i na żywo wysłuchała przedpremierowego wykonania swojego utworu. Program koncertu obejmował także Symfonię e-moll Odrodzenie op. 7 Mieczysława Karłowicza.

Drugi dzień zmagań konkursowych

Za nami pierwszy dzień przesłuchań. Dzisiaj na estradzie Auli Uniwersyteckiej wystąpili: Maya Wichert, Dayoon You, Takako Yumiba, Zhixin Zhang, Barbara Żołnierczyk, Hana Chang, Jane Cho i Eva Zavaro.

Jutro przed jury i publicznością zaprezentują się następni uczestnicy: Hawijch Anna Elia Elders, Klara Gronet, Natsuki Gunji, Yiyang Hou, Meruert Karmenova, Maya Alexandra Kasprzak, Alexander Won-Ho Kim i Judyta Kluza-Sporniak.

1. Hawijch Anna Elia Elders, Niderlandy (g. 9:30)

Niespełna 24-letnia Holenderka. Studiowała w Konserwatorium w Amsterdamie. W zeszłym roku została finalistką konkursu Dutch Classical Talent oraz zwyciężczynią Leonid Kogan International Competition for Young Violinists.

Program:
J. S. Bach – Chaconne z Partity nr 2 d-moll, BWV 1004
H. Wieniawski – Kaprys As-dur op. 10 nr 7 La Cadenza
N. Paganini – Kaprys a-moll op. 1 nr 24
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Wariacje na temat własny, op. 15

2. Klara Gronet, Polska (g. 10:20)

22-letnia Polka, absolwentka Maastricht Academy of Music. Od października kontynuuje swoją edukację w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii. Koncertowała m. in. w Concertgebouw w Amsterdamie, Mozarteum w Salzburgu i Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Program:
J. S. Bach – Grave & Fuga z Sonaty nr 2 a-moll, BWV 1003
H. Wieniawski – Kaprys As-dur op. 10 nr 7 La Cadenza
N. Paganini – Kaprys A-dur op. 1 nr 21
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegrett
H. Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Ch. Gounoda Faust, op. 20

3. Natsuki Gunji, Japonia (g. 11:40)

25-latka, pochodząca z Chin. Ukończyła Toho Gakuen School of Music i Showa University of Music w Japonii. Od 2020 roku studiuje w Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze. W ostatnim roku brała udział w Princess Astrid International Music Competition, gdzie dotarła do półfinałów.

Program:
J. S. Bach – Grave & Fuga z Sonaty nr 2 a-moll, BWV 1003
H. Wieniawski – Kaprys A-dur op. 10 nr 4 Le Staccato
N. Paganini – Kaprys g-moll op. 1 nr 10
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Ch. Gounoda Faust, op. 20

4. Yiyang Hou, Chiny (g. 12:30)

Chinka urodzona w 2004 roku. Uczęszcza do Central Conservatory of Music w Pekinie. Była koncertmistrzynią Junior Chamber Orchestra oraz asystentką koncertmistrza Youth Symphony Orchestra. Została wyróżniona m. in. w Asian String Competition, China Inner Mongolia International Music Competition oraz na Singapore Violin Festival Online Competition.

Program:
N. Paganini – Kaprys a-moll op. 1 nr 7
H. Wieniawski – Kaprys A-dur op. 10 nr 8 Le Chant du Bivouac
J. S. Bach – Chaconne z Partity nr 2 d-moll, BWV 1004
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Polonaise brillante nr 2 A-dur, op. 21

5. Meruert Karmenova, Kazachstan (g. 16:00)

22-letnia obywatelka Kazachstanu. Jest absolwentką Moscow Tchaikovsky Conservatory. W 2018 roku została rezydentką w Queen Elizabeth Music Chapel. Otrzymała m. in. I nagrodę w International Violin Competition w Kazachstanie, L. van Beethoven International Violin Competition w Austrii oraz International Violin and Cello Competition Riga Classic Strings w Łotwie.

Program:
N. Paganini – Kaprys g-moll op. 1 nr 10
H. Wieniawski – Kaprys Es-dur op. 10 nr 5 Alla Saltarella
J. S. Bach – Chaconne z Partity nr 2 d-moll, BWV 1004
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Wariacje na temat własny, op. 15

6. Maya Alexandra Kasprzak, Japonia / Niemcy / Polska (g. 16:55)

17-latka japońsko-niemiecko-polskiego pochodzenia. Studiuje na Universität der Künste w Berlinie w klasie Tobiasa Feldmanna. Jest laureatką m. in. International A. Grumiaux Competition for Young Violinists, International A. Rubinstein Competition Violin Junior oraz Konkursu Skrzypcowego Muzyki Polskiej im. W. Wiłkomirskiej.

Program:
N. Paganini – Kaprys Es-dur op. 1 nr 17
H. Wieniawski – Kaprys A-dur op. 10 nr 8 Le Chant du Bivouac
J. S. Bach – Grave & Fuga z Sonaty nr 2 a-moll, BWV 1003
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Wariacje na temat własny, op. 15

7. Alexander Won-Ho Kim, Korea Południowa / Niemcy (g. 18:10)

Najstarszy uczestnik 16. MKS im. H. Wieniawskiego. Studiował na Hochschule der Künste w Zuruchu i Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie. Obecnie kontynuuje edukację na Uniwersytecie Muzycznym w Lozannie. Jest laureatem I nagrody w Berlingske Tidende Classical Music Competition w Kopenhadze, Tonali Grand Prix w Hamburgu oraz Max Rostal Competition w Berlinie.

Program:
J. S. Bach – Grave & Fuga z Sonaty nr 2 a-moll, BWV 1003
N. Paganini – Kaprys C-dur op. 1 nr 11
H. Wieniawski – Kaprys As-dur op. 10 nr 7 La Cadenza
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Fantazja na tematy z opery Ch. Gounoda Faust, op. 20

8. Judyta Kluza-Sporniak, Polska (g. 19:05)

26-letnia Polka. Ukończyła studia na Uniwersytecie Muzycznym im. F. Chopina w Warszawie oraz w Królewskim Konserwatorium w Brukseli. Współtworzy Kluza-Sporniak Duo, jest członkinią Warsaw Players i Bryggen Bruges Strings, a od 2021 roku gościnnie występuje z Meccore String Quartet.

Program:
J. S. Bach – Grave & Fuga z Sonaty nr 2 a-moll, BWV 1003
N. Paganini – Kaprys C-dur op. 1 nr 11
H. Wieniawski – Kaprys As-dur op. 10 nr 7 La Cadenza
L. van Beethoven – Sonata nr 10 G-dur, op. 96, cz. IV Poco Allegretto
H. Wieniawski – Legenda, op. 17
H. Wieniawski – Scherzo-Tarantella g-moll, op. 16

W załączniku znajdą Państwo zdjęcia z pierwszego dnia przesłuchań. Dysponujemy także zdjęciami w dużej rozdzielczości. Proszę do nas napisać, gdyby Państwo ich potrzebowali.

Z pozdrowieniami
Biuro Prasowe 16. MKS im. H. Wieniawskiego